Monday, February 7, 2011

Sahara Penipu Vs Oasis Idaman

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Dunia ini sahara. Kering, tandus lagi panas membahang. Sahara yang sepi, kosong dan tiada kehidupan. Manusianya adalah pengembara. Kelesuan, dahaga lagi putus asa. Mencari air untuk menyegarkan tubuh, menghilangkan dahaga dan membina semangat hidup. Seperti mengerti keinginan si pengembara, sahara ini seringkali menipu..dengan bayang-bayang *logamayanya.

Dari jauh, sungguh indah kelihatan sumur air yang luas, saujana mata memandang. Dahaga si pengembara melonjak. Nafsunya menggelagak. Deras-deras langkah diatur. Impian – meneguk air yang menyegarkan, mandi-manda dalam kedinginan dan beristirehat dari lelah yang panjang.

Apabila berdekatan, sedarlah si pengembara..sahara menipunya cuma. Tiada tasik tiada air. Yang ada hanyalah kepanasan yang sama, di mana-mana jua. Pengembara telah tertipu, sahara seperti mengetawakan. Kesegaran, kedinginan dan kerehatan yang dicari namun hanyalah kerimasan, kehangatan dan kepenatan yang didapati. Segalanya menjadi lebih teruk dari apa yang dibayangkan.

Dunia ibarat sahara yang menipu.


Telah Allah petakan jalan menuju oasis tetapi pengembara sering mungkir dari petunjuk-Nya. Bilakah pengembara akan menemui oasis sebenar? Oasis yang akan menghilangkan segala dahaga, tempat mandi-manda dan kerehatan damai dari segala kelelahan.



Pengembara yang teguh jiwanya tidak akan berputus asa mencari oasis idaman, langkah diteruskan dengan pergantungan harapan kepada Allah. Logamaya yang menipu ditinggalkan, langkah diatur berani dan tabah. Di hatinya sentiasa yakin, berkat kesabaran dan keteguhan hati kepada Yang Maha Belas Kasihan, dia akan menemui oasis idamannya suatu hari nanti. Dan dia yakin, Allah tidak pernah mensia-siakan perjalanan yang dilakukan dalam mencari oasis idaman itu. Lalu di akhirat nanti, dia akan mendapat oasis sebenar dari Allah, oasis syurga yang indah..

Alangkah rugi, jika dunia yang sahara ini dijadikan buruan, lalu oasis syurga yang indah dikesampingkan.

*logamaya = fatamorgana. Kecil-kecil dulu, saya suka membaca buku teks sekolah menengah Ma. Lalu terjumpa istilah logamaya. Bila dah belajar Sains di sekolah menengah, saya pun sedar fenomena fatamorgana yang sedang dipelajari adalah fenomena logamaya yang pernah saya baca sewaktu kecil... istilah sahaja yang berubah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...