Friday, February 4, 2011

Anak Alam

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Saya menetap di tanjung berhampiran Bukit Keluang semenjak berusia 6 tahun. Ketika itu, perkampungan yang saya huni ini adalah hutan belukar yang dipenuhi pepohon kemunting dan gelam. Kebanyakan penduduknya adalah nelayan pesisir pantai.

Saya semenjak kecil, adalah anak alam yang sering menjelajah mengenali dunia melalui penerokaan-penerokaan yang tiada hentinya. Walaupun anak perempuan, pokok mana yang tidak pernah saya panjat. Pokok ketereh, pokok jembal bahkan kelapa pun pernah. Aktiviti saya bersama kawan-kawan, bukanlah di dalam pondok masak memasak atau bermain kahwin-kahwin. Kami menjelajah sampai ke Bukit Keluang, masuk ke dalam gua-guanya, tersesat di hutan, mencari buah kemunting, menangkap burung dan ayam, jatuh pokok, digigit kerengga dan tebuan..dan tidak lupa..tentulah mengotorkan baju sendiri lalu bikin susah untuk Ma membasuhnya setiap petang.

Dan.. ketika mencari buah kemunting lebih 20 tahun yang lalu, saya pernah tersesat di dalam hutan berhampiran tapak MRSM Kota Putra sekarang. Tidak pernah saya bayangkan, tempat saya mencari kemunting suatu masa dahulu, menjadi tempat saya mencari rezeki pada hari ini.

Keindahan alam, kelembutan hembusan bayu, kesenian bunyi-bunyian – deburan ombak, siulan unggas dan lakaran awan di langit biru adalah penghibur duka semenjak saya kecil lagi. Alam ini seperti memberi semangat luar biasa buat saya mengharungi segala macam cabaran di dalam hidup.

Apabila airmata mengalir di pipi, ombak yang mendebur pantai seperti menyatakan kepada saya ‘Jangan pernah mengalah’. Apabila telinga ini kepedihan mendengar maki hamun orang, bayu pula lembut membisikkan ‘Kesabaran adalah kekuatan teragung seorang manusia’. Jika hati saya gundah gulana, merenung langit adalah ubat mujarab yang sentiasa memujuk lalu membangunkan kembali semangat saya ‘Dunia ini sangat indah, nikmatilah hidupmu dengan hati yang bahagia – menyintai alam dan seluruhnya adalah kebahagiaan untuk sebuah hati yang masih hidup’.

Pantai yang setia menunggu ombak walau sering sahaja dihempasi menjadikan saya seorang yang sangat tegar ketika melewati saat-saat genting.
Alam adalah teman, guru, kadang-kadang pendita bisu yang banyak mengajar saya erti sebuah kehidupan. Hidup bukan sekadar nyawa tetapi denyut nadi, aliran darah, gerak akal dan cinta hati.


4 Muhammad kini sedang mewarisi alam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...