Thursday, February 3, 2011

Lasykar Ombak

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Hampir setiap hari, kami berlima akan bercinta dengan alam. Petang, sampai hampir Maghrib kami akan meneroka dan mengamati Keagungan Pencipta yang menjadikan alam ini sains yang penuh kesenian. Anak-anak, tidak pernah jemu bila sahaja saya mengungkapkan, ‘ Jom, Bukit Keluang..’ . Walaupun setiap hari, walaupun tiga kali sehari. Bukit Keluang, sepertimana yang diungkapkan oleh Big Boss MARA dalam ucapannya, adalah antara pantai tercantik di dunia. Alangkah bangganya saya menjadi salah seorang penghuni pinggiran pantai ini.



Selalunya, jam enam kami akan duduk-duduk di tepi pantai. Anak-anak seperti biasa, akan bermain pasir, membina istana pasir atau melukis apa sahaja yang terlintas di fikiran. Kadang-kadang bergaduh merebutkan pasir (yang sangat banyak itu :). Mereka juga gemar melontar batu, cengkerang atau kayu ke arah ombak yang mendebur pantai.

4 Muhammad selalunya mempunyai idea-idea canggih permainan yang menyeronokkan. Tanpa kereta remote, tanpa Lego dan segala permainan terkini, mereka dapat mencipta keriangan tanpa had dengan menggunakan pasir-pasir pantai, ranting-ranting kayu, kulit-kulit siput dan buah-buah rhu (yang mereka panggil baby durian :)



Saya, seperti semenjak kecil, biasanya terleka dengan hobi sendiri. Merenung langit biru yang menjadi kanvas kesenian Allah. Indah. Tenang. Apabila melihat awan bergerak ditiup bayu, hati saya disentuh suatu rasa ajaib yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Saya sering mengajak 4 Muhammad merenungi langit biru dan menyuruh mereka melukiskan bentuk awan yang dilihat di atas pepasir pantai.


Cinta bersembunyi di sebalik hati..

Dan aktiviti kegemaran kami berlima adalah menjadi lasykar dalam peperangan dengan ombak. Kami akan menunggu ombak di gigi air sedekat mungkin. Apabila ombak datang menyerang, kami akan segera melarikan diri. Siapa yang terkena air, maka dia diisytiharkan kalah. Inilah saatnya saya benar-benar tertawa tanpa mengingati apa pun kedukaan.

Kamilah lasykar (tentera) ombak. Kami sedingin air tetapi kami mahu menjadi tsunami yang bakal mengubah dunia. Insya Allah!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...