Wednesday, February 16, 2011

Kesakitan Itu Manis, Kemanisan Itu Sakit

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Apabila Allah memberi sakit, di hati dan di jasad - maka ia menjadi kemanisan paling bererti bagi seorang hamba. Kemanisan menghadapi ujian yang bertimpa-timpa; kemanisan merasai adanya Allah bersama; kemanisan melihat kuat dan teguh jiwanya.

Apabila Allah memberi manis, pada segalanya yang penuh bahagia - maka ia menjadi kesakitan paling mudharat bagi seorang hamba. Kesakitan menghadapi kerakusan dunia yang menggoda; kesakitan akibat jauh dari-Nya; kesakitan lantaran jiwanya kian lemah tak berdaya.

Sungguh, kesakitan itu terlalu manis bagiku. Dalam teriak tangis suara di dadaku, bersama airmata yang tidak sudi berhenti; aku merasakan kepuasan tidak terhingga lantaran sungguh yakin aku dipandang Tuhan dengan penuh kasih sayang, penuh belas kasihan. Aku tidak perlukan apa-apa dan siapa-siapa pun dalam kondisiku yang begini. Walaupun aku terlalu sepi dan sunyi.


Cukuplah Allah bagiku kerana Dia tidak pernah menyakiti, Dia tidak pernah menolakku biarpun aku hanyalah seorang janda. Cinta-Nya ternyata Maha Suci, Maha Tulus, Maha Agung. Aku tidak mahu mengharapkan sesiapapun lagi kerana aku adalah janda suci di sisi Ilahi.

Biarlah aku terus sendiri jika inilah taqdir yang telah ditetapkan Ilahi. Kerana Dia Maha Adil, Dia Maha Mengetahui apa dan siapakah yang terbaik buatku, buat anak-anakku. Semoga aku layak menjadi bidadari di taman syurga-Nya yang indah dan disunting oleh seorang wildan pilihan-Nya di sana. Amiiiin Ya Rabbal 'Aalamiin..

*eksperimen menggunakan ganti nama aku :) . Inspirasi dari bisik semangat Kanda Fauziah Salleh tercinta, yang tak putus-putus memberi semangat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...