Thursday, February 10, 2011

Get Well Soon!

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Hati ini – masih sakit. Di sini, masih ada darah yang mengalir, lukanya masih rabak. Goresan luka-luka lama masih kelihatan, parutnya nipis dan mudah koyak. Terasa-rasa denyutan di dalamnya terlalu lemah. Kemalangan bertimpa-timpa yang ditempuhi membuatkan hati ini cedera parah, hampir sahaja hancur dan musnah. Darah dan airmata, mengalir sama serupa.

Hati ini terlalu sakit. Tetapi ia masih sahaja terus berdenyut. Ia belum mahu mati-mati lagi. Ia sungguh nnele (gigih bertahan). Ayat-ayat cinta Allah memberi gagah untuk hati ini berdenyut perlahan-lahan; perlahan dan perlahan.. demi mengumpul kembali kekuatan.

Kesakitan masih terasa, di mana-mana. Dunia kelihatan gelap, hidup seperti keseorangan, segala pintu bagaikan tertutup kemas, ruang untuk melangkah ibaratnya tiada. Saya bersendirian menghadapi semua ini. Saya merasainya sedangkan dia tidak merasai sedikit pun. Saya menangis derita sewaktu dia gagah gembira.

Biarkanlah dia terus bahagia dengan haluan hidupnya. Dan biar pula saya bahagia dan berjaya di haluan hidup saya. Kenapakah saya perlu hairan dan peduli dengan seorang lelaki ego sepertinya? Yang tidak tahu menghargai cinta dan pengorbanan yang tulus. Kenapakah saya perlu kisah dengan seorang lelaki pengecut sepertinya? Yang tidak pernah membuktikan cinta yang wujud di hatinya. Saya masih hidup walaupun tanpa cintanya. Saya tetap hidup walaupun tanpa perhatiannya. Saya dapat terus melangkah gagah, walaupun hati saya telah luka parah dari segala tingkahnya.

Ada yang membuatkan hati saya ini terus hidup walaupun di dalam sakitnya yang amat itu.

Pertamanya - tentu sahaja kerana Kekasih Agung Yang Maha Menghidupkan masih memberi nyawa buat hati ini. Dia tidak pernah meninggalkan saya. Dia sentiasa merawat walau dalam kemalangan apa pun yang hati saya hadapi. Dia sentiasa memberi sepenuh cinta dan kasih sayang. Cinta-Nya mencukupkan apa yang tiada di dalam hidup saya - cinta seorang lelaki.

Keduanya, lapan biji mata yang sering berkelip-kelip memandang saya penuh harapan kasih. Lapan biji mata putih yang bersih dan suci - setiap hari menilik tingkah ibunda mereka. Setiap saat mendambakan tumpuan dan perhatian saya. Pandangan mata mereka perlu saya balas sepenuh cinta walaupun hati saya tersangat sakit oleh kekasaran seorang manusia.

Ketiganya, puluhan bahkan ratusan jiwa yang masih mahukan khidmat bakti saya dalam meneroka keindahan ilmu Matematik dengan penghayatan Islam. Saya mesti bangkit setiap pagi, dengan nafas yang ditarik sekuatnya demi menyampaikan ilmu, membantu puluhan dan ratusan jiwa itu menempuh jalan sebagai pembantu agama-Nya. Jiwa saya masih hidup walaupun hati saya masih lagi sakit.

Tiga sebab utama ini – membuatkan dunia saya menjadi cerah kembali, hidup saya meriah dan ramai, segala pintu terbuka luasnya, dan ruang untuk melangkah masih saujana mata memandang.

Dia bukan salah satu dari tiga sebab utama ini. Kehilangannya seorang diganti Tuhan dengan jutaan lagi yang lebih baik darinya. Saya dapat membuangnya dari hidup saya, sepertimana dia telah membuang saya dari hidupnya.

Telah pun lama hati ini terluka, masih lagi ia sakit menderita. Tetapi saya sentiasa percaya, saya sentiasa menunggu dengan sabar akan tiba saatnya hati saya sembuh kembali. Ia akan menjadi sebuah hati yang sihat, gembira dan bahagia. Ia akan berdenyut kuat, darah-darahnya mengalir panas, bukan pada luka-lukanya tetapi di luas rongga dada.

Pengganti yang sebaik-baiknya akan tiba. Dia sedang di dalam perjalanan yang diaturkan Allah untuk menemui saya. Dia masih di dalam simpanan Allah, untuk akhirnya menjadi pelengkap hidup saya di dunia dan di akhirat. Insya Allah..



Saya sedang menunggu dengan sabar, saya yakin dan percaya dengan sebenar-benarnya, sesungguhnya Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia..

Get well soon, Wahida! Get well soon...

3 comments:

  1. Wahida yg kuat, gagah, berani, perkasa, power rangers... wahid pasti boleh!!!!

    ReplyDelete
  2. Power rangers....bertukar!! Jadi suriummah...hee

    ReplyDelete
  3. Allah...Allah...Allah...

    hebatnya sebuah pengorbanan sang Ibu
    ketabahan sang Ibu.

    semoga Allah membalasi kesabaran itu dengan ganjaran yang tak terhitung.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...