Monday, December 13, 2010

Yang Tercorot

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Dari zaman Nabi Adam a.s hingga kini. Jutaan manusia telah hidup, telah mati. Infiniti makhluk-Nya telah bernafas, telah berkubur. Dan hanya Allah Yang Maha Mengetahui, berapa ramaikah kekasih-Nya. Bermula dengan Sayyidul Anbiya', Muhammad saw di ranking pertama, maka berjujut aturlah para kekasih Allah - yang memiliki kedudukan termulia di sisi Allah, yang akan menerima anugerah kehormat memandang Wajah-Nya. Hari akhirat akan menjadi grand ceremony bagi semua kekasih-Nya; melebihi konvokesyen, melebihi apa jua anugerah di dunia.

Saya sentiasa mengingini yang satu ini, meresap dalam dada, sebati dengan hati. Ingin, mahu, hendak memandang Wajah Agung-Nya, rahsia bagi seluruh makhluk dan alam. Kemudian sujud khusyuk beribu tahun lamanya lantaran telah mendapat nikmat bahagia teragung (memandang Wajah-Nya). Tetapi saya sentiasa sedar diri saya siapa..saya tidak layak untuk itu, saya tidak layak untuk beratur di dalam saff itu. Pun demikian, saya tidak mahu mengalah.

Saya ingin menjadi kekasih-Nya.

Kekasih yang setia kepada-Nya. Yang sentiasa berusaha membuat-Nya redho. Yang merindui-Nya siang dan malam. Bukan hanya ketika sedih dan kesusahan. Sampai mati menjemput, saya mahu terus cinta kepada-Nya, sampai ke alam barzakh, sampai ke Hari Pengadilan..saya mahu cinta dan terus cinta; tidak berhenti lagi.

Konon-konon mahu menjadi kekasih Allah tetapi saya adalah yang tercorot berbanding yang lain. Amal sangat sedikit, ibadah masih caca-marba, dosa; menggunung tinggi, jiwa dan hati - belum mantap mengingati Allah. Ilmu - saya tidak faqeh. Saya tidak terpilih untuk ke Mesir, saya bukan keluaran aliran agama, saya bukan ustazah, saya jua tidaklah hafiz 30-juzu' Al-Quran. Pun begitu saya tetap mahu menjadi kekasih Allah.

Saya mahu dan tetap mahu.

Berbanding yang lain, yang sempurna purdah dan jubahnya, yang tinggi ilmunya, yang teguh perjuangannya, yang hebat zikir dan ibadahnya..saya adalah yang tercorot. Saya berada di sudut yang tak terpandang, tak kelihatan oleh golongan kekasih-Nya. Seringkali airmata ini menitis mengenangkan kekurangan diri berbanding makhluk-Nya yang lain dalam merebut cinta-Nya.

Pepohon dan rumput, langit dan awan gemawan, mentari dan bulan, ombak dan pantai, batu dan pasir, helang dan pepatung; dan ikan di lautan dan burung-burung di angkasa..dan semuanya sekali..semuanya sentiasa bertasbih mensucikan Allah. Semuanya menyintai Allah.

Saya terlalu jauh dari Allah berbanding mereka semua..sayalah yang tercorot.

Akan tetapi Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang, tidak akan mensia-siakan cinta hamba-Nya walaupun si pencinta itu adalah yang tercorot. Dan di sudut mana pun saya berada, Dia Yang Maha Melihat, sentiasa merenung saya penuh cinta dan rahsia.. saya yakini itu. Atas saya pulalah bagaimana untuk terus berjuang meraih perhatian-Nya..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...