Wednesday, December 29, 2010

Caskanlah Tenaga Ruhanimu

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Dunia tanpa sempadan. Besi-besi berterbangan di udara, juga bertebaran di samudera. Manusia bergerak sambil duduk-duduk sahaja. Era perhubungan telah maju. Gelombang menggerakkan aksara melalui patah-patah sms, mms, e-mel, faksimili.

Dunia berada di hujung jari.

Megah dunia ini dengan kecanggihan teknologi – semakin hari semakin berkembang; pesat.. tidak dapat dihalang lagi. Pun demikian, di celah-celah kerajaan teknologi masih hidup hati-hati yang menyintai Allah.

Kerajaan teknologi terus mara. Menakluk dan menguasai segala. Berkembang dan meluas jajahannya. Inilah pembangunan, inilah kemajuan. Namun ia rupanya membawa bersama anasir api yang sedikit demi sedikit membakar dan menghanguskan kemanusiaan, ketaqwaan..

Mampukah hati-hati yang menyintai Allah terus hidup di dalam kepanasan api yang kian marak membakar? Perlukah mereka lari menghindari atau berani menghadapi?

Jangan lari. Beranilah, hadapilah..bantulah kebangkitan kerajaan teknologi tetapi padamkanlah anasir apinya dengan siraman ketaqwaanmu. Namun kuatkah engkau untuk melawan api?

Wahai hati-hati yang mengaku cinta kepada Allah.. caskanlah tenaga ruhanimu agar ia teguh bertahan menerima asakan duniawi. Caskanlah ia 5 waktu sehari semalam, tambahkan casnya di celah-celah yang 5 itu – di malam hari sebelum engkau pejamkan matamu dan di dingin dinihari setelah engkau mencelikkan matamu.

SUJUDLAH KEPADA YANG ENGKAU SERING MENGAKU CINTA..

Kerana di saat engkau sujud itu; bukan lagi ibu ayah, suami, isteri, saudara-mara, rakan taulan atau anak-anak yang paling hampir denganmu akan tetapi Allahlah yang paling hampir – melebihi urat lehermu sendiri. Dialah ALLAH – Wajah yang engkau idam-idamkan dalam tidur dan jaga. Dialah ALLAH - Wajah yang engkau rindu-rindukan tika hayat dan mayat.

Dunia tanpa sempadan. Besi-besi berterbangan di udara, juga bertebaran di samudera. Manusia bergerak sambil duduk-duduk sahaja. Era perhubungan telah maju. Gelombang menggerakkan aksara melalui patah-patah sms, mms, e-mel, faksimili….

Dan engkau telah mencapai nikmat perhubungan termaju di antara makhluk dan Khaliqnya – melalui sujud-sujud qudusmu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...