Wednesday, November 17, 2010

Tempaan

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Saya dapat membayangkan, jika saya menjadi besi..alangkah sakitnya melalui proses tempaan. Dibakar sampai merah menyala; lalu menjadi lembut dan lunak, kemudian diketuk sekuatnya hingga terhasillah bentuk idaman. Alangkah gerun jika saya menjadi besi, kemudian dipilih untuk ditempa menjadi hasil seni yang bermutu tinggi. Jika saya menjadi besi, ikutkan rasa gerun itu, agaknya saya pun tidak mahu ditempa; dibakar dan diketuk hingga sakit. Ya Allah alangkah sakitnya…

Tapi jika saya menjadi besi, saya mungkin juga sanggup melalui proses tempaan kerana hanya besi-besi terpilih sahaja yang akan ditempa - besi yang kuat ikatan atomnya, besi yang berkualiti tinggi lagi tahan lasak. Setelah ditempa; dibakar-bakar dan diketuk-ketuk, saya akan menjadi besi yang indah, yang mahal harganya, menjadi kesayangan tuannya, menjadi rebutan orang..mungkin waktu itu saya adalah keris, mungkin pedang, mungkin besi tempawan untuk binaan hiasan.

Wahai Allah Tuhanku, jika hamba ini bagaikan besi yang kuat ikatan atomnya, yang berkualiti tinggi lagi tahan lasak pada pandangan-Mu, maka redholah hamba jika Engkau mahu menempa hamba. Biarpun perit bagai dibakar-bakar sampai merah menyala dengan ujian hidup yang menduga, biarpun sakit bagai diketuk-ketuk sekuatnya dengan mehnah iman dan taqwa yang tersedia; hamba redho jika itulah caranya untuk hamba menjadi bagai besi tempawan yang indah di sisi-Mu.
Amiiin Ya Ilaahii Rabbii…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...