Wednesday, January 21, 2009

Arkitek Insan

Seorang wanita telah Allah ciptakan untuk menjadi arkitek insan. Tugasnya bukan hanya mengandung dan melahirkan, tetapi hendaklah dilengkapkan dengan tugas mengasuh anak yang telah memasuki alam dunia ini. Itulah hikmahnya Allah mengurniakan susu kepada seorang ibu; untuk menyusukan anak yang baru lahir. Kerana proses penyusuan ibu itulah asuhan pertama dan utama.

Anak yang baru lahir akan menangis. Tetapi tangisan itu akan berhenti apabila diberikan susu ibunya. Susu ibu, bukan sekadar makanan jasad yang mengenyangkan dan menambah berat badan si anak, bahkan ia juga merupakan makanan jiwa yang memberi rasa selamat dan rasa dikasihi, dengan pelukan erat yang menghangatkan badannya; dengan belaian kasih yang mendinginkan jiwanya. Malah proses penyusuan juga membawa ibu-ibu baru mengenali dunia keibuan. Dia akan mula mengerti perasaan ingin menenangkan anak, memberi rasa selamat dan melindungi. Dalam proses penyusuan, si anak akan mengenali ibunya dan si ibu juga akan mengenali perwatakan anaknya. Inilah yang akan memudahkan proses pendidikan anak yang seterusnya. Sebab itulah saya menyebut surirumah atau lebih tepat lagi, ibu sepenuh masa adalah seorang arkitek insan.



Hanya seorang ibu yang mampu membangunkan kemanusiaan. Dari didikan dan asuhannya, dia merancang pembinaan kemanusiaan di dalam diri anaknya. Peranan susu ibu sendiri, yang diberikan secara segar ke mulut anaknya bersama pelukan dan dakapan mesra darinya adalah ciri-ciri kemanusiaan. Bukan botol susu yang menggantikan tempat ibu. Bukan juga susu lembu atau kacang soya yang menggantikan khasiat susu ibu. Semua itu tidak dapat menandingi kehadiran ibu bersama susunya. Itulah rahmat dari Allah buat sekalian ibu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...