Saturday, June 14, 2008

Cita-citaku

Sekarang cita-cita saya telah tercapai. Saya kini bergelar surirumah. Kenapalah saya hendak sangat menjadi surirumah? Kerana saya adalah seorang anak. Saya masih ingat perasaan-perasaan indah di zaman kanak-kanak dahulu. Ibu saya yang saya panggil Ma adalah seorang wanita yang baik. Pengasihnya kepada anak-anak (malah kepada cucunya sekarang) tak terbanding. Ma adalah ibu paling baik buat kami anak-anaknya. Kelembutannya terserlah, ketegasannya nyata. Tapi, saya sering merasa haus. Dahaga. Haus dan dahagakan belaian, perhatian dan bimbingan Ma. Kenapa? Kerana Ma bekerja dari pagi sampai petang. Jam lima baru pulang ke rumah. Selesai solat Asar, terus menyediakan makan malam. Kemudian membasuh kain; kemudian melipat yang sudah kering. Kemudian dalam keletihan, Ma tertidur. Saya benar-benar kasihan dengan Ma. Pengorbanannya tidak terbalas. Jasanya hanya Allah yang mampu memberi ganjaran.



Sepanjang Ma keluar bekerja, ada pengasuh yang menjaga kami di rumah. Layanan pengasuh manakan sama dengan layanan Ma sendiri. Walaupun pengasuh itu baik, tidaklah dia punya misi dalam pendidikan kami anak-anak Ma. Malah, ada di kalangan pengasuh (pengasuh sering bertukar ganti; ada yang nak kahwin, ada yang tangan panjang, ada yang dapat kerja lain, malah ada yang suka pukul adik saya) yang tidak tahu membaca pun.

Walaupun bekerja, Ma melaksanakan tugas-tugas rumahtangga dengan baik. Memasak, membasuh dan sebagainya. Tetapi jauh di sudut hati kami anak-anak, harapan untuk bersama Ma setiap hari tak pernah padam. Kami kepingin menjadi seperti anak-anak jiran yang ibunya sering di rumah. Nampak bahagia sungguh. Pulang saja dari sekolah, ada ibu yang menyambut. Mahu makan, ada ibu yang sediakan. Buat kerja rumah, ada ibu yang temankan. Dapat berbual, bermanja, bergurau mesra. Kadang-kadang bergaduh juga dengan ibu mereka. Demikianlah kebahagiaan kawan-kawan yang membuat hati kami cemburu.

Petang-petang, kami tidak sabar menunggu Ma pulang dari kerja. Ma bawa pulang kuih-muih untuk kami. Setiap petang pasti ada. Ingatan Ma pada kami anak-anaknya tak pernah luput. Tapi masa Ma untuk kami terhad di waktu petang, malamnya sedikit dan hujung minggu (waktu itu hujung minggu hanyalah pada hari Jumaat – saya orang Terengganu). Dan Sabtunya, Ma akan kembali bekerja.

Wahai Ma, sampai saat ini.. walaupun saya telah berumahtangga dan punya anak sendiri, saya merasa masih mahu bermanja dengan Ma. Alangkah indahnya kenang-kenangan bersama Ma. Dan alangkah lebih indahnya jika Ma sentiasa bersama saya sewaktu saya kecil dahulu. Pun demikian jasa Ma pasti tidak terbalas walau dengan wang ringgit mahupun budi baik.

Ma, restuilah saya menjadi ibu sepenuh masa kepada anak-anak saya. Agar saya dapat memberi sepenuh perhatian kepada mereka. Tugas-tugas mengurusi rumahtangga dan mendidik mereka memerlukan tumpuan yang khusus. Saya tak sanggup membahagikannya dengan kerjaya yang menuntut pengorbanan waktu untuk rumahtangga dan anak-anak. Saya mahu mengurusi sendiri rumahtangga saya tanpa campur tangan orang lain, saya mahu mendidik sendiri anak-anak saya dengan layanan kelas pertama sebagai ibu. Bukan sekadar memberi manja, bahkan mencubit atau merotan bila masanya perlu. Dan yang utama, saya mahu menjadi amatulLah yang muti'ah.

1 comment:

  1. kalu Ma awok tok kijo, sapo nak tulung check mok saya masa dia pregnant, sapo nak buat check up ali, tolik, masa adik-adik saya baby dulu....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...