Tuesday, June 23, 2009

Madrasah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih
Maha Penyayang



Zaman pra sekolah teramat indah. Keceriaan dan kemeriahan ada di mana-mana. Hari-harinya berlalu dalam didikan yang tak pernah surut. Ilmu dan pengalaman menambah keterujaan diri.

Hari ini hari permulaan pra sekolah atau saya namakan saja pra madrasah Rejab. Walaupun hanya pra tetapi ia tetaplah sebuah madrasah yang penuh didikan, asuhan, bimbingan dan tarbiah Allah. Pra madrasah Rejab dan Sya’ban adalah proses persediaan dan pengenalan sebelum melangkah ke madrasah agung Ramadhan.

Alangkah indahnya hari pertama ini. Suasana dan cuaca yang nyaman seolah-olah merestui permukiman di Taman Ibadah selama tiga bulan atau lebih ini. Betapa kemeriahan langit terasa melimpah-limpah hingga ke bumi.

Rejab, Sya’ban, Ramadhan dan Syawal adalah bulan-bulan hadiah dari Allah buat para muttaqin. Bulan untuk berlumba-lumba memperbaiki diri. Bulan untuk bersaing membersihkan hati. Sehabis pra madrasah Rejab dan Sya’ban, kita akan memasuki madrasah Ramadhan. Kemudian memperolehi ijazah Syawal; ijazah untuk terus bekerja buat Islam tercinta di bulan-bulan lainnya .. dengan izin-Nya.

5 comments:

  1. Wahai..
    Si tampan Rejab yang ditunggu-tunggu semenjak perginya Syawal yang lalu telah tiba; di belakangnya terintai-intai si jelita Ramadhan. Aku melangkah penuh rindu.

    ReplyDelete
  2. Wahai..
    Lekanya diri ini sampai tak perasan si tampan Rejab telah menyapa. Terima kasih ummi yang menyentap kealpaan. Sama-samalah beradu kasih melepas kerinduan...sementara menunggu pula si jelita Ramadhan..

    ReplyDelete
  3. rindu kamu jugaaa...

    Rejab dh nk tiba???...ade ibadah special menanti...

    ReplyDelete
  4. Amboi komen-komen kat sini semuanya puitis belaka... akak tak pandai le! Cumanya ye la,ari ni dah 1 rejab. Tq ingatkan..

    ReplyDelete
  5. Puitis dan romantis dgn Allahlah yg paling indah. Fokus cinta kepada Allah, mencapahlah ia kepada manusia dan alam.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...