Wednesday, June 24, 2009

Empat Muhammad

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih
Maha Penyayang

Anak-anak adalah cahayamata, penghibur hati, penyejuk mata

Malam Rejab 1430H. Malam ini adalah malam akujanji seorang ummi yang sering lalai dalam melaksanakan tugas pendidikan anak-anaknya. Padahal itulah sebab utama seorang ummi ini memilih profesyen surirumah sepenuh masa. Seorang ummi ini adalah manusia biasa yang tidak dapat lari dari sifat nasiya – lupa dan sering lupa. Juga tidak dapat lari dari sifat iman manusia yang sering yazid dan yankuz.

Wahai Tuhanku.. ampunkan dosaku jika ada selang-selang masa yang kulalaikan dari tugas pendidikan anak-anakku yang setiap saat makin membesar, makin membutuhkan kasih sayang, perhatian dan ilmu.



Ya Allah, amanah yang telah Engkau berikan kepadaku terasa semakin berat dalam perjalanan ini; kerana mereka membesar dalam lingkungan dunia tanpa sempadan. Persaingan ilmu dan hidup sungguh sengit. Di tanganku telah Engkau berikan magis ilmu tetapi sayang aku sering alpa menggunakannya untuk mereka. Oh Tuhan, janganlah Engkau lalaikan aku dari tanggungjawab ini kerana tugas keibuan adalah sebahagian tugas nubuwwah.

Dari ayunan tanganku, mereka akan menjadi para duat yang bertebaran di muka bumi ini. Dari cubitan tanganku, mereka akan menjadi para pengawal Deen ini. Dari belaian tanganku mereka akan menjadi para kekasih-Mu. Dari pukulan tanganku mereka akan bangkit menjadi mujahid di jalan-Mu. Wahai Tuhan, jika aku alpa sesaat tak mungkin mereka akan menjadi seseorang buat Islam.

Mereka adalah anugerah. Yang Engkau berikan buat penghibur taman hatiku yang sunyi. Mereka adalah hadiah. Yang Engkau kurniakan buat menghargaiku sebagai wanita bergelar ummi. Mereka adalah amanah terbesar dalam hidupku. Merekalah sasaran didikan dan bimbingan utamaku kini.

Ya Allah, janganlah aku menjadi penggadai masa depan anak-anakku sendiri. Ampunkanlah aku jika pernah terkhilaf. Wahai empat Muhammad, maafkan ummi jika sering tersilap.



Empat Muhammad

Wahai Allah – empat Muhammad
Telah hadir dalam hidupku
Menjadi penghibur lara hati
Penghapus sunyi, penguat rohani.

Di kala senyuman menguasai bibirku,
Mereka akan bergembira bersamaku.
Di kala airmata berderai di mataku,
Merekalah yang menghiburkanku.

Empat Muhammad telah menjadi kekasihku.
Semenjak 3, 4, 5 dan 7 tahun yang lalu.
Aku bersama mereka tanpa pernah berpisah lama.
Hatiku telah Engkau cantumkan dengan hati mereka.

Insya Allah nanti..
Di bahu empat Muhammad,
Akan terpikul amanah Deen ini.
Di bahu empat Muhammad,
Akan terbeban taklif ummah ini.

Dan..

Di bahu empat Muhammadlah,
Akan terpangku usungan keranda ummi ini.

3 comments:

  1. assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

    Subhanallah..

    semoga Allah makin cinta dengan ummi dan ke-empat Muhammadnya.. amiin ya Allah..

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam Na. Amiin. Semoga Allah memandang kita dengan penuh kasih sayang. Dan semoga Na akan jadi ummi yang solehah suatu hari nanti. Amiin

    ReplyDelete
  3. semoga buya makin cinta dengan ummi dan 4 askarnya juga ... amiin ya Allah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...