Tuesday, October 14, 2008

Fear Factor

Saya sungguh pelik apabila ada seorang makcik bertanya, “Tak malu ke ada anak ramai?” Soalan itu bagi saya datang daripada seorang wanita yang keliru tentang peranan asasi seorang wanita. Apa yang perlu dimalukan dengan beranak ramai (bahkan bagi saya, empat itu belum cukup ramai.. kalau sebelas atau dua belas barulah betul). Anak-anak, sebagaimana harta, adalah anugerah sekaligus ujian dari Allah untuk hamba-hamba-Nya. Saya merasa bangga beranak ramai tetapi dalam masa yang sama memikul rasa gerun jika amanah tak tertunai. Saya menjawab makcik itu – “Kalau boleh saya nak anak berbelas-belas.” Dengan sedikit mencebik, dia bertanya lagi - “Tak serik ke sakit bersalin?” Saya tersenyum saja.



Sakit bersalin bagi saya memang dahsyat. Saya mengakui, saya bukan wanita yang terpilih untuk diringankan sakit bersalinnya. Sakit bersalin yang saya alami cukup menguji kesabaran. Biasanya saya akan mengalami sakit ‘acah-acah’ selama 3 hari dengan jalan yang hanya terbuka 2cm. Apabila jalan sudah terbuka 3 atau 4cm, saya akan mengalami sakit tak terucap, tak terkata, tak tertulis dan sebagainya selama sejam dua sebelum melahirkan bayi. Sejam atau dua jam itulah saat paling mengerikan dalam hidup saya. Waktu itu sungguh panjang bagi saya. Kesakitan yang saya alami seolah-olah akan meragut nyawa saya. Pada waktu itu, dunia bagaikan sudah sampai ke penghujungnya.

Bagi saya, saat-saat bersalin sungguh mencabar keberanian dan kegigihan seseorang wanita. Rasanya cabaran bersalin lebih hebat dari cabaran jungle trekking, wall climbing, bungee jump dan lain-lain lagi. Ia adalah satu misi yang SUNGGUH mendebarkan! Pun demikian, saya tidak pernah merasa serik untuk bersalin; bahkan sering menanti-nanti.. bilakah saya berpeluang lagi untuk mengharungi cabaran terhebat itu.. kerana kesakitan dan kesengsaraan sewaktu bersalin itu; akan hilang setelah mendengar tangisan bayi dan memandang wajah mulusnya. Segala kesukaran sembilan bulan mengandung dan keperitan sewaktu melahirkan akan hilang beransur-ansur seiring pekembangan bayi di hadapan mata.

Kesakitan bersalin adalah ruang pengampunan dosa bagi kita wanita. Inilah peluang terbaik bagi kita yang banyak dosa dan sering membuat dosa; memohon agar Allah ampunkan dosa-dosa kita. Bersalin adalah peperiksaan peringkat tinggi bagi seorang wanita. Selepas lulus peperiksaan itu, dia akan menerima ijazah berpangkat ibu - pangkat termulia bagi seorang wanita. Jadi, semakin kerap anda bersalin, semakin banyaklah ijazah anda! :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...