Tuesday, October 7, 2008

Perjuangan Ibu

Ibu-ibu semenjak zaman berzaman telah berjuang demi kehidupan. Perjuangan ibu-ibu tak tertulis dalam buku-buku sejarah, tak terpahat di medal-medal dan tak ternilai dengan pingat-pingat. Tetapi perjuangan ibu-ibu sentiasa terlukis di layar ingatan sang suami, anak-anak malah bakal ditayangkan di layar Allah di akhirat kelak.

Peluh yang memercik ketika seorang ibu mengurusi rumahtangganya, airmata yang tumpah tatkala menghadapi karenah anak-anaknya dan darah yang mengalir sewaktu melahirkan ummah Muhammad; semuanya itu akan menjadi saksi pengorbanan ibu di hadapan Yang Maha Agung nanti.



Ibu-ibu zaman dahulu, perjuangan mereka adalah untuk menghadapi kesukaran fizik; pengurusan rumahtangga yang amat sukar; airnya terpaksa diangkut, membasuh dengan memerah keringat dan memasak dengan sehabis nafas(menghembus bara api). Malam hari mereka amat gelap, hanya cahaya pelita yang menemani. Waktu itulah anak-anak minta teman ke tandas, malah, menjahitkan baju yang koyak. Dinihari sudah bangun, menyediakan sarapan atau kuih untuk jualan.

Ibu-ibu zaman moden, perjuangan mereka(kami) pun tetap payah. Walau dari segi fiziknya, Allah telah mudahkan dengan teknologi-Nya yang canggih-canggih belaka. Tugasan rutin semakin mudah tetapi, perjuangan ibu-ibu tetap tidak habis. Kami menghadapi perjuangan hidup hari ini dengan kekuatan hati. Kesukaran mendidik anak-anak di zaman yang penuh dugaan ini benar-benar mencabar. Itulah perjuangan utama kami kini. Mengasuh dan mendidik tunas-tunas muda yang perlu membesar di dalam zaman jahiliah moden.

Siapa kata kami surirumah tidak bekerja? Malah kamilah pekerja tetap yang tidak akan berhenti kecuali mati telah menyapa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...